Carlos Ignacio Bellante rođen je 1969. u La Plati u Argentini gdje pohađa Srednju tehničku školu (Escuela de Educación Técnica n°10). Po završetku srednjoškolskog obrazovanja uz oca, po zanimanju kovača i varioca, uči kako ovladati velikim plamenom, te realizira mnogobrojne radove za eksterijere i interijere. Početkom 1990-tih počinje istraživati mogućnosti obrade alpake i srebra, te se potpuno posvećuje izradi nakita i drugih uporabnih predmeta vežući se na višestoljetnu tradiciju latinoameričke kulturne baštine. Okušava se u različitim tehnikama. Sudjeluje na brojnim umjetničkim kolonijama u Argentini i Brazilu na kojima predstavlja svoje stvaralačko umijeće kroz obradu metala, kože i keramike. Godine 2000. ljubav ga dovodi u Zagreb gdje zasniva obitelj i nastavlja svoj kreativni put. Posvećuje se izradi suvremenog nakita i skulptura. Živi i radi u Zagrebu.
Razgovara: Patricia Počanić
Tijekom odrastanja uz oca kovača i varioca te školovanja u Tehničko-industrijskoj školi u La Plati u Argentini upoznali ste zanat i okušali se u različitim tehnikama, a tijekom 1990-ih godina istraživali ste mogućnosti obrade srebra i drugih materijala. Tada se u potpunosti posvećujete oblikovanju nakita i uporabnih predmeta. Je li Vas obiteljska tradicija i okruženje potaknula na ovaj poziv ili Vas je nešto drugo navelo na ovaj put?
Pomaganje ocu u poslu, uz pohađanje Tehničko-industrijske škole, utjecalo je na rano stjecanje radnih navika i upoznavanje s određenim tehnikama. Međutim, nakon nekoliko godina iskustva u radu u industriji prema zadanoj shemi, imao sam potrebu krenuti samostalnim putem u izradu rukotvorina kada izrađujem predmete od kože, epoxy keramike i alpake.
Godine 2000. preselili ste se u Hrvatsku. Kakva su Vaša iskustva s izlaganjem i interesom publike za umjetnički nakit i predmete u Argentini i Brazilu gdje ste sudjelovali na brojnim likovnim kolonijama te u Hrvatskoj gdje ste sudjelovali na brojnim umjetničkim sajmovima, skupnim i samostalnim izložbama?
Ljudi općenito cijene ručni rad i umjetničke predmete kako u Argentini tako i u Hrvatskoj. Očekivanja publike na sajmovima su različita od publike koja obilazi izložbe pa im se prema tome pokušavam prilagoditi. Na sajmovima rukotvorina na kojima sam sudjelovao 90-tih godina u Argentini i Brazilu ocjenjivalo se umijeće i kvaliteta izrade nakita. Scenu autorskog, odnosno umjetničkog nakita, ako je i postojala u to vrijeme u Argentini, tada nisam poznavao niti sam joj pripadao (i danas je uglavnom vezana uz viši srednji sloj), a u međuvremenu se prilično razvila. Po dolasku u Zagreb susreo sam se preko izložbi i publikacija s radovima cijenjenih imena s područja umjetničkog nakita što je utjecalo na moj daljnji razvoj u toj formi.
Prilikom oblikovanja nakita često koristite srebro, drago kamenje, ali nerijetko možemo naći i dijelove mehanizama satova, maslinovo drvo, dijelove žlica i vilica te druge zanimljive materijale. Kako to da spajate te različite materijale/predmete?
Srebro kao plemenitu kovinu zbog njene skupoće nisam mogao koristiti u izradi robusnijih komada nakita pa sam alternativu pronašao u korištenju antiknih žlica/vilica ili dijelova satnih mehanizama. Prava vrijednost umjetničkog nakita ionako nije u materijalu od kojeg je napravljen, nego prije svega u likovnom oblikovanju (ipak neće škoditi ako je usput i od vrijednog materijala).
Gdje nabavljate alate, materijale i predmete?
Sve nabavljam u Zagrebu: kod specijaliziranih dobavljača, u Rafineriji plemenitih kovina, na Britancu ili Hreliću.
Pomažu li Vam izložbe i sajmovi pri plasiranju radova na tržište? Koristite li neke internetske platforme za prodaju umjetničkog nakita? Može li se u Hrvatskoj živjeti od oblikovanja umjetničkog nakita?
Direktan susret s kupcima na sajmovima je efikasan indikator uspješnosti određenih ideja, dok izložbe pridonose afirmaciji na umjetničkom polju. Oni kojima je cilj živjeti od prodaje umjetničkog nakita često moraju biti spremni na kompromise u vezi novčane vrijednosti svojih radova, uz to pratiti trendove te se cijenama prilagođavati situaciji u zemlji. Za sada ne koristim internetske platforme za prodaju nakita. U Hrvatskoj se može živjeti od umjetničkog nakita, ali nije za preporučiti.
Tijekom ovogodišnjeg izdanja Tjedna primijenjenih umjetnosti u Varaždinu održat ćete umjetničku radionicu izrade nakita. Kako i od kojeg materijala će polaznici radionice oblikovati nakit?
U Varaždinu ću održati radionicu izrade nakita od epoksidne smole. Polaznicima ću pokazati kako izraditi kalupe u koje će izliti epoksidnu smolu te uz dodatak dekorativnih elemenata i boje izraditi medaljon ili prsten.
U okviru Tjedna primijenjenih umjetnosti Carlos Ignacio Bellante održati će u Galeriji palače Herzer u Varaždinu radionicu izrade nakita od epoksidne smole. Radionica je namijenjena srednjoškolcima i odraslima. Epoksidna smola je višenamjenski dvokomponentni materijal s kojim se može izrađivati nakit ali i razni drugi ukrasi i objekti. Polaznici će se na radionici upoznati s njenom uporabom u izradi nakitnih predmeta. U prvoj fazi napravi se skica željenog predmeta, a potom slijedi izrada kalupa. Pripremi se epoksidna smola za lijevanje u kalupe u koju se po želji dodaju pigmenti za koloriranje. Kalupi se ispune s dekorativnim elementima i smolom. Slijedi sušenje, pa vađenje iz kalupa te dorada brušenjem. Na radionici će svaki od sudionika izraditi svoj unikatni nakit. Radionica će se održati u subotu, 16. lipnja 2018, od 10 do 13 sati. Maksimalan broj polaznika radionice je 10. Mjesta za ovaj program su popunjena.
Poveznica: Tjedan primijenjenih umjetnosti