Likovna kritika

primijenjene umjetnosti i dizajn

Željka Korbar

U Zagrebu se od 6. do 11. lipnja 2016. godine po prvi puta održava Tjedan primijenjenih umjetnosti –  sedam će autora otvoriti svoje ateljee i radne prostore posjetiteljima te predstaviti svoj rad. U programu sudjeluje i Željka Korbar te smo tim povodom s autoricom porazgovarali o njenom radu.

Prva znanja o keramici stekli ste na radionicama likovne umjetnice i keramičarke Mirjane Rajković, te više godina bila član njezine radionice. Što Vas je privuklo tom mediju?

Glina, iz koje kasnije nastaje keramika, je toliko podatna, topla i prirodna da nikoga ne može ostaviti ravnodušnim. Ono što fascinira je da od običnog komada zemlje, ali uz pomoć ljudske ruke i puno znanja i predanog rada, nastaju prekrasni keramički predmeti.

Željka Korbar (desno)

Željka Korbar (desno)

U okviru Tjedna primijenjenih umjetnosti održati ćete radionicu paljenja raku keramike. O kakvoj je tehnici oblikovanja keramike riječ?

Izrada keramičkog predmeta odvija se u dvije osnovne faze. U prvoj fazi oblikujemo glinu, koju nakon obrade i sušenja palimo u peći na temperaturi oko 1000°C. To je prvo, tzv. biskvitno paljenje, nakon čega je glina postala keramika. Slijedi bojanje, oslikavanje, glaziranje i drugo, tzv. glazurno paljenje.

U okviru Tjedna primijenjenih umjetnosti održat ću radionicu paljenja raku keramike. To je druga faza, odnosno glazurno paljenje, a izvodi se na jedan specifičan i vrlo zanimljiv način. Radi se na otvorenom, a ujedno znači  druženje i stvaranje uz vatru. Na radionici će biti prezentirane i osnove modeliranja. Oni koji dođu na radionicu, sudjelovati će u raku paljenju i svoj uradak će ponijeti kući.

Raku je nastao u Japanu, tokom perioda Momoyama u 16. Stoljeću. U prijevodu „raku“ znači zadovoljstvo, zabavu, užitak, a oblik i značenje tih keramičkih predmeta sažimale su ideje japanske filozofije, religije i kulture. Suvremeni raku nema ograničenja u obliku i boji, a najkraća definicija je definicija Davida Jonesa – „investigation into fire“ (istraživanje u vatri), jer raku doista djeluje kao neka vrsta drevnog magijskog rituala pri stvaranju predmeta. Karakteristični posebni efekti na glazuri rezultat su vađenja još užarenih predmeta iz peći, postupka redukcije kisika i brzog hlađenja. Keramičke glazure tako dobivaju srebrne, zlatne, bakrene efekte, te karakteristične mrežaste pukotine – krakile.

Radovi Željke Korbar

U Hrvatskoj ne postoji visoka umjetnička škola za keramiku, postoji kolegij na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci gdje se studenti uče osnovama medija. Kako se autor može samostalno izučavati na tom polju, gdje nalazi informacije, prilike za usavršavanje?

Na žalost, istina je da u Hrvatskoj ne postoji visoka umjetnička škola za keramiku te obrazovanje u tom smislu završava Školom primijenjene umjetnosti. Plan ULUPUH-ove Sekcije za keramiku, staklo i porculan je pokušati vratiti keramiku na razinu visokog obrazovanja, što keramika svakako zaslužuje. Nedostatak visokog obrazovanja nadomjestile su radionice za keramiku, na kojima prenose znanje naši priznati keramičari. Unatoč svemu, nošeni entuzijazmom, naši keramičari postižu vrijedne rezultate izvan granica Hrvatske. Usavršavanje keramičara prvenstveno leži u vlastitom radu, promišljanju, proučavanju i eksperimentiranju,  a važan dio su kolonije i edukativne radionice na kojima sudjelujemo u okviru svojih mogućnosti.

kistovi, jedan od alata

neki od alata

Je li bavljenje keramikom skupo, u smislu ulaganja u opremu, materijale? Gdje se opskrbljujete potrebnim alatima i materijalima za rad?

Živimo u vremenu kad nam je sve skupo, pa tako mogu reći da je bavljenje keramikom skupo. Najveća stavka je peć za keramiku, a ni materijali nisu jeftini. U Zagrebu, Rijeci i Mučićima postoje specijalizirane trgovine gdje nabavljamo opremu i potrebne materijale.

Možemo li još negdje, osim u Vašem atelijeru, vidjeti Vaše radove? Postoje li u nas trgovine ili galerije specijazirane za prodaju umjetničkih radova u keramici? Zatvaranjem Likuma u Zagrebu umjetnici su izgubili važan prostor za prodaju svojih radova. Smatrate li da je postojanje takvih prostora i galerija važno za opstanak umjetnika?

Sve je manje galerija koje su opstale i s kojima se može raditi, odnosno izložiti radove. Prodaja je direktno u atelieru i vezana je za stare kupce – to su ljudi koji se sjećaju Likuma i zgroženi su njegovim nestankom, jer je to bila galerija u kojoj su mogli prodavati i izlagati radove samo renomirani umjetnici – članovi strukovnih udruga.  Godinama su se umjetnici borili kako bi Zadruga likovnih umjetnika Hrvatske- LIKUM opstala. Na žalost, nismo uspjeli – pobijedila je umjetnost uništavanja. Podsjećam da je Likum u trenutku gašenja „slavio“ 65 godina postojanja, a pripadajuća mu galerija Ulrich – 105!!

Razgovarala: Maša Štrbac

Željka Korbar će u okviru Tjedna primijenjenih umjetnosti u subotu 11.6. sa početkom u 16 sati u svom atelieru u Gračanskoj cesti 90 održati radionicu paljenja raku keramike, u kojoj će zainteresirani moći aktivno sudjelovati, te ponijeti svoj uradak. Za djecu mlađu od 12 godina obvezna je prisutnost roditelja. Zbog ograničenog broja posjetitelja, za sudjelovanje se potrebno prethodno registrirati OVDJE

Poveznica: Tjedan primijenjenih umjetnosti

 

 

 

 

Vaši su komentari dobrodošli

Information

This entry was posted on 27/04/2016 by in Razgovori and tagged , , , , .